سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینْ مردانگی، نگهداشتِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
امور مالی و شهریه آموزش و امتحانات تماس با دانشگاه پژوهش و فرهنگی اخبار دانشگاه چه خبر در شهر شهدای آغاجاری مسابقه فجر انقلاب تصاویرآغاجاری برنامه کلاسی 90-91 آبادانی روستاها - آب و خاک برنامه کلاسی 90-91 نرم افزار - فناوری اطلاعات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع برنامه کلاسی 90-91 حسابداری-بازرگانی-صنعتی برنامه کلاسی 90-91 مترجمی زبان انگلیسی برنامه دروس فارسی و زبان عمومی 90-91 نشریه انجمن علمی مهندسی نرم افزار دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی حسابداری دانشگاه پیام نور آغاجاری نشریه انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی مدیریت آب و خاک دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت آبادانی روستاها دانشگاه پی نشریه انجمن علمی مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور آغ نشریه انجمن علمی مترجمی زبان دانشگاه پیام نور آغاج نشریه انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه پیا برنامه کلاسی 90-91 رشته الهیات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع حذف و اضافه برنامه کلاسی استاد برومندزاده برنامه میانترم تعدادی از دروس تعیین شده
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :5
کل بازدید :135497
تعداد کل یاداشته ها : 62
103/2/4
1:2 ع
موسیقی

بسمه تعالی 

 

نشریه انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور آغاجاری

سال اول - شماره اول ، مهر1390

تجارت 

 

فهرست مطالب

نمونه ای ازاهداف و برنامه های انجمن علمی

آشنایی با اندیشمندعلم بازاریابی

حکایت جالب   

تجارت؛ الکترونیکی یا سنتی؟    

شغل اولیه بعضی از افراد مشهور

خاطرات خلبان ایرانی در امریکا

تولید علم و جنبش نرم افزاری از دیدگاه مقام معظم رهبری

 

با سلام

بی تردید امروزه یکی از مؤلفه های قدرت و اقتدار کشور پیشرفت های علمی آن می باشد. با استعانت به خداوند متعال و عنایت مقام معظم رهبری و فرمایشات اکید ایشان در خصوص حرکت براساس چشم انداز بیست ساله کشور عزیزمان و تأکید ایشان بر تولید علم ،مدیریت پژوهشی دانشگاه پیام نورواحد آغاجاری ازتوجه دانشجویان به این هدف مهم و اقدام برای تشکیل انجمن های علمی استقبال می کند. امید است انجمن های علمی در سایه لطف خداوند سبحان و عنایت امام زمان(عج) بتواند گامی مؤثر و هدفمند در استفاده بهینه از قابلیت های موجود در اعتلای علمی و پژوهشی کشور بردارند.

این شماره از نشریه به اهتمام عده ای از دانشجویان و با تلاش مدیریت پژوهشی دانشگاه آغاجاری تهیه شده که امیدواریم همه دانشجویان عزیز در این راستا همت کنند و هر چه سریع تر با انتخاب یک نفر بعنوان دبیر انجمن علمی نسبت به انسجام و هماهنگی در فعالیت های آتی بخصوص شماره دوم نشریه اقدام نمایند .

ضمنا شرح وظایف و ساختار سازمانی انجمن علمی را از دفتر فرهنگی (خانم همتیان) دریافت نمایید.

 

 

 

 

دانشگاه باید دائم نردبان تعالى را طى کند و پیش برود.

 

بنده طرفدار دانشگاهى هستم که اصولى، اعتلاطلب، روبه مردم، فعّال و از لحاظ علمى و فکرى، پرنشاط باشد.

 

 

نمونه ای ازاهداف و برنامه های انجمن علمی

 

 

الف-گسترش پژوهش های مدیریتی بالاخص در موضوعات نو و کاربردی در میان دانشجویان.

 

ب-کمک و همکاری با هر گونه فعالیت های علمی مدیریتی دانشجویان در حد توان و اختیارات انجمن.

 

 

** انجمن برای نیل به اهداف فوق الذکر چنین برنامه هایی را اجرا یا در اجرای آن همکاری می کند

 

1-همکاری علمی پژوهشی با هر سازمان دولتی و غیردولتی ملی که اهداف و عملکرد آن مغایر اهداف انجمن و مقررات کشور نباشد که این همکاری باید تحت نظارت اداره امور فرهنگی صورت پذیرد.

 

2-برقراری ارتباط با دانشگاه ها و انجمن های علمی دانشگاه های کشور به منظور اعتلای سواد علمی مدیریتی دانشجویان با همکاری اداره امور فرهنگی.

 

3-تلاش برای انتشار نشریات، کتب و جزوات به صورت کتبی و الکترونیک.

 

4-برگزاری همایش ها و سمینارهای مدیریتی.

 

5-بازدیدهای عمومی از مراکز مدیریتی و سازمانهای مرتبط با آن.

 

6-برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، تفریحی یا مذهبی.

 

7-انجمن می تواند جهت نیل به اهداف فوق در درون خود نسبت به تشکیل گروهها و بخش هایی اقدام کند.

 

8-بستر سازی ارتباط هدفمند و مستمر انجمن با دانشجویان.

 

9-شناسایی، مدیریت و سازماندهی توانمندی و فعالیت های فعلی دانشجویان و تشکیل بانک های اطلاعاتی.

 

10-بررسی طرح ها و پیشنهادهای ضروری و زیربنایی ارائه شده بر پایه نیازمندی های دانشجویان و دانشگاه

 11- رهنمودهای علمی و عملی در زمینه های مختلف در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این رشته.

 

 

اندیشمند علم بازاریابی                                                                       

دکتر احمد روستا (زاده: ۱۷ فروردین ۱۳۲۸، یزد) عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی است. وی مدرک دکترای مدیریت خود را از دانشگاه برادفورد انگلستان در سال ۱۳۵۷ خورشیدی دریافت نمود. دکتر روستا مدرس دروس مرتبط بازاریابی و مدیریت بازار در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی و استاد مهمان برخی از دانشگاههای دیگر تهران از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بوده است. وی به عنوان پدر علم بازاریابی نوین ایران شناخته می شود.

کتابها:

مدیریت بازاریابی (به همراه دکتر داور ونوس و دکتر عبدالحمید ابراهیمی)

تحقیقات بازاریابی(نگرشی کاربردی)(به همراه دکتر داور ونوس و دکتر عبدالحمید ابراهیمی)

رفتار مصرف کننده ، مدیریت صادرات و بازاریابی بین‌المللی ،تکنیکها و تاکتیکهای تبلیغات ،مدیریت و مهارتهای فروش

با بزرگان بازاریابی دنیا ،نخبگان بازاریابی ،از رویا تا واقعیت ،مهندسی ذهن و ان ال پی ،برنامه ریزی رسانه‌های تبلیغاتی

تبلیغات تریزی ،گنجینه فروش ،الگوی مدیریت یزدی ها ،کیمیای فروش با جاذبه‌های مالی وعاطفی

 

حکایت جالب     

روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.

اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!

دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی

و سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی

پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟

لقمان جواب داد: اگر کمی دیر تر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.

اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهنرین خوابگاه جهان است.

و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست

 

تجارت؛ الکترونیکی یا سنتی؟

آداب و رسوم تجارت در هر کجای دنیا به یک شکل است، اساسا تجارت اصولی دارد که با درایت باید آنرا پیش برد تا به اهداف نزدیک شد، درایتی که توام با صداقت باشد، صداقت نیز با اعتبار همراه خواهد شد. پس در تجارت سه اصل باید رعایت شود: درایت، صداقت و کسب اعتبار. فرقی ندارد تجارت شما از چه نوعی باشد، سنتی و بازاری و یا الکترونیکی، مهم این است بخواهید که تاجر شوید. گفته می‌شود یک تاجر، خروس خوان باید کرکره مغازه را بالا ببرد و تا بوق سگ کار کند. البته این حرف متعلق به قدیمی‌ها است، با احترامی که به قدیمی‌ترها باید گذاشت مجبور به گفتن این جمله هستم که این مثل کهنه شده است، در حال حاضر الکترونیک کمک زیادی به صاحبان مغازه کرده است به گونه‌ای که با فشردن یک کلید کرکره مغازه بالا یا پائین می‌رود و ما تجاری داریم که دیگر محل کسب و کارشان تعطیل نمی‌شوند.

اصطلاحا به آنها تجار 24*7 گفته می‌شود. درست است به آنها لقب تاجر الکترونیکی هم داده‌اند، از این رو که آنها علم تجارت الکترونیک آموخته‌اند و در محیطی آرام به کسب و کار خود می‌پردازند. تجارت الکترونیک از دید آنها بسیار شیرین است، حتی شماره تلفن همراه خود را بر سر در تجارت‌کده‌شان می‌نویسند تا وقت و بی‌وقت پذیرای تماس‌های مشتریان باشند. با رشد روز بروز تکنولوژی و آگاهی مردم از آنها همه راه ساده‌تر را برای تجارت انتخاب می‌کنند. شاید به جرات بتوان گفت که نیمی از مشاغل سنتی (غیر الکترونیکی) نیز با تجارت الکترونیک آشنا شده‌اند. این روزها آنها در اینترنت دنبال خرید و فروش هستند، از خارج بخرند و به خارج بفروشند، در داخل تولید کننده و به خارج صادر کنند، این روزها غیرالکترونیکی‌ها در اینترنت تبلیغات می‌کنند کافیست سری به سایت‌های مخصوص تبلیغات بزنید سایت‌هایی که محصولات شما را تبلیغ می‌کنند.

سایت‌های تبلیغاتی با جذب بیننده و بالا بردن آمار بازدید از طریق محبوبیت در موتورهای جست‌وجو محصولات شما را روزانه در دید هزاران نفر قرار می‌دهند. سایت‌هایی مثل: ایران تجارت، ایستگاه، نیاز روز و ... مانند نیازمندی‌های نشریات به همه سرویس می‌دهند. چه فرصتی از این بهتر که محصولاتمان را در محیطی که شبانه‌روز بیننده دارد معرفی کنیم و یا حتی محصولاتمان را بفروشیم. جست و جو، خرید، فروش، صادرات، واردات، تبلیغات و ... اینها همگی برای ما تجارت الکترونیک را به ارمغان می‌آورند.

همانگونه که قبلا گفته شد تجارت آداب و رسومی دارد و من برای معرفی آداب و رسوم تجارت الکترونیک و اینکه باید از کجا بخرید و چگونه بخرید و چگونه خریدار به شما اعتماد کند و شما چگونه اعتبار به دست بیاورید، این مطالب را از منابع معتبر برایتان گردآوری کرده‌ام:

قانون تجارت الکترونیک

ماده - 68 هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی، از طریق ورود، تغییر، محو و توقف داده پیام و مداخله در پردازش داده پیام و سیستم‌های رایانه‌ای، و یا استفاده از وسایل کاربردی سیستم‌های رمز نگاری تولید امضاء - مثل کلید اختصاصی بدون مجوز امضاء کننده و یا تولید امضای فاقد سابقه ثبت در فهرست دفاتر اسناد الکترونیکی و یا عدم انطباق آن وسایل با نام دارنده در فهرست مزبور و اخذ گواهی مجعول و نظایر آن اقدام به جعل داده پیام‌های دارای ارزش مالی و اثباتی نماید تا با ارائه آن به مراجع اداری، قضائی مالی و غیره به عنوان داده پیام‌های معتبر استفاده نماید جاعل محسوب و به مجازات حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی به میزان پنجاه میلیون ریال محکوم می‌شود.

تبصره - مجازات شروع به این جرم حداقل مجازات در این ماده می‌باشد.

کلاهبرداری کامپیوتری

ماده - 67 هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء‌استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.

کپی‌رایت

برای محافظت از فعالیت‌های مخترعانه، قانون کپی‌رایت در تجارت الکترونیک به وجود آمده است. خیلی از کاربران اینترنت ممکن است تعجب کنند که کپی رایت به چه معنی است وقتی که میلیون‌ها نفر به اینترنت دسترسی دارند و هر اطلاعاتی در هر زمینه‌ای که بخواهند را می‌توانند بگیرند؟ قانون کپی رایت جلوگیری می‌کند از کپی برداری، پخش کردن نشان دادن و گرفتن کارهای مشابه از یک اثری که توسط قانون کپی رایت محافظت می‌شود. (نویسنده اثر می‌تواند حق کپی برداری را به شخص دیگری مانند انتشارات منتقل کند.) قانون کپی‌رایت بازدارنده بقیه افراد نیست که مستقلا همچنین اثر و یا ایده‌ای بسازند.معمولا قانون کپی‌رایت پس از مرگ نویسنده تا 50 سال بعد از آن پا برجاست. اثراتی که توسط قانون کپی‌رایت محافظت می‌شود شامل اثرات ادبی (شامل برنامه‌های کامپیوتری)، اثرات موسیقیایی، پانتومیم و تئاتر، عکس و کارهای گرافیکی، مجسمه‌سازی، تصاویر متحرک و بقیه کارهای صوتی تصویری، ضبط صدا و کارهای معماری می‌شود.

امروزه، ثبت یک اثر در قانون کپی‌رایت پیشنهاد می‌شود زیرا اگر کار خود را ثبت نکنید، هر کسی می‌تواند آنرا آزادانه منتقل کند و سودی به سازنده اثر نرسد. عناصر اولیه یک اثر حالت و اصل بودن آن هستند. برای قانون کپی‌رایت، یک کار اصل درنظر گرفته می‌شود اگر که مستقلا ساخته شده باشد و از چیز دیگری کپی‌برداری نشده باشد. علاوه بر این، اصل بودن لزوما به معنای تک بودن و خاص بودن نیست، نمی‌توان قانون کپی‌رایت را به یک اثر نداد به این دلیل که شبیه اثر دیگری است. همچنین، قانون کپی‌رایت ایده و حقایق را شامل نمی‌شود. خیلی از کاربران اینترنت ممکن است تعجب کنند که کپی‌رایت به چه معنی است وقتی که میلیون‌ها نفر به اینترنت دسترسی دارند و هر اطلاعاتی در هر زمینه‌ای که بخواهند را می‌توانند بگیرند؟ این موارد را در رابطه با کپی رایت در اینترنت در نظر داشته باشید: نویسنده یک پیغام در گروه‌های خبری شامل قانون کپی‌رایت می‌باشد.

اگر چه که پست کردن دوباره پیغام معمول است، ما این شامل نقض قانون کپی‌رایت می‌شود مگر اینکه نویسنده این پیغام این اجازه را داده باشد. به همین لحاظ، خیلی از گروه‌های خبری از شما هنگام ثبت‌نام می‌خواهند که چنین حقی را به آنها بدهید. عکس‌های دیجیتالی معمولا در اینترنت جابجا می‌شوند و پخش می‌شوند. سازنده اولیه اثر اگر که خود آن را ساخته باشد و از جای دیگری کپی نکرده باشد شامل قانون کپی‌رایت می‌باشد و بقیه افراد که عکس را کپی می‌کنند، چاپ می‌کنند و پخش می‌کنند مشمول نقض قانون کپی‌رایت هستند. نرم‌افزارهایی که در اینترنت کپی می‌شوند و پخش می‌شوند مشمول نقض قانون کپی‌رایت هستند.

نویسنده یک نامه الکترونیکی نیز در بیشتر موارد شامل حمایت قانون کپی رایت می‌باشد و افراد دیگر حق پخش و استفاده از آن نامه الکترونیکی بدون مطلع کردن نویسنده را ندارند. با این حال، قانون کپی‌رایت در بعضی قسمت‌های اینترنت نامفهوم است و حرفی برای گفتن ندارد. به عنوان مثال، ذخیره و فرستادن ایمیل توسط یک ISP و یا Router مشمول نقض قانون کپی‌رایت می‌شود؟ لازم است در این دوره که در کشورمان ایران، مسئولین در حال ثبت قوانین حمایت کننده از پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و تجارت الکترونیک هستند، به این موضوع توجه کنند.

نقض حق مولف

ماده - 74 هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با تکثیر، اجرا و توزیع (عرضه و نشر) مواردی که در قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 3/9/1348. و قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب 26/9/1352 و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب 4/10/1379، منوط بر آنکه امور مذکور طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی مجاز شمرده شود، در صورتی که حق تصریح شده مولفان را نقض نماید به مجازات سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی به میزان پنجاه میلیون (000/000/50) ریال محکوم خواهد شد.

ابزار تجارت الکترونیک

سیستم اطلاعاتی مطمئن: (Secure Information system ) سیستم اطلاعاتی است که:

1- به نحوی معقول در برابر سوءاستفاده و نفوذ محفوظ باشد.

2- سطح معقولی از قابلیت دسترسی و تصدی صحیح را دارا باشد.

3- به نحوی معقول متناسب با اهمیت کاری که انجام می‌دهد پیکربندی و سازماندهی شده باشد.

4- موافق با رویه ایمن باشد. رویه ایمن: (Secure Method ) رویه‌ای است برای تطبیق صحت ثبت (Data ) که منشاء و مقصد آن با تعیین تاریخ و برای یافتن هر گونه خطا یا تغییر در مبادله، محتوا و یا ذخیره‌سازی (Data) از یک زمان خاص یک رویه ایمن ممکن است با استفاده از الگوریتم‌ها یا کدها، کلمات یا ارقام شناسایی، رمزنگاری،‌ روش‌های تصدیق با پاسخ برگشت و یا طرق ایمنی مشابه، انجام شود.

امضای الکترونیکی: (Electronic Signature) عبارت از هر نوع علامت منضم شده یا به نحو منطقی متصل شده به ( Data ) است که برای شناسایی امضاءکننده (Data)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وسایل ارتباط از راه دور: (Means Of Distance Communication ) عبارت از هر نوع وسیله ای است که بدون حضور فیزیکی همزمان تامین کننده و مصرف کننده جهت فروش کالا و خدمات استفاده می‌شود.

 

 

انتخاب روش پرداخت

هنگامی که سایت تجارت الکترونیک خود را طراحی می‌کنید، سازمان شما باید در نظر داشته باشد که مشتریان قرار است از چه روشی در وب پرداخت کنند. روشی که در ابتدا به ذهن مدیران سایت‌های تجارت الکترونیک می‌رسد اینست که اطلاعات کارت اعتباری را به صورت آنلاین جمع‌آوری کنند و خود این اطلاعات را پردازش کنند (Offline manual process). این روش راه را برای کلاهبرداری، وارد کردن اطلاعات اشتباه و به هدر دادن نیروی انسانی باز می‌گذارد. اما روش‌های مختلف پرداخت در سایت‌های تجارت الکترونیک به این قرار است:

کارت اعتباری (Credit Card)

برای اتومات کردن پرداخت کارت اعتباری در سایت‌های تجارت الکترونیکی، پرداخت آنلاین باید تنظیم شود. با راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین، بسیاری از مشکلات بالقوه حل می‌شود. سه کار اصلی که پیش از راه اندازی پرداخت آنلاین باید انجام دهید از این قرار است: آماده کردن سرور و سایت تجارت الکترونیک: صفحات سایت تجارت الکترونیک شما باید قابلیت اتصال به بانک‌های اطلاعاتی برای انجام پرداخت را با استانداردهای خاص داشته باشند. راه اندازی حساب تجاری آنلاین: حساب تجاری آنلاین برای پردازش پرداخت های آنلاین لازم است. معمولا حساب تجاری آنلاین شامل شناسه تجاری (Merchant ID - MID) و شناسه ترمینال (Terminal ID - TID) می‌باشد که برای راه اندازی سیستم آنلاین پردازش کارت اعتباری این اطلاعات لازم است. نصب نرم افزار پرداخت: بسیاری از نرم افزارهای پرداخت امروزه وجود دارند مانند CyberCash و vPOS . نرم افزاری که شما انتخاب می‌کنید باید قابلیت اتصال به حساب بانک و شارژ کارت اعتباری را داشته باشد.

پول نقد دیجیتالی (Digital Cash)

گزینه دیگر برای سایت‌های تجارت الکترونیک، پول نقد دیجیتالی می‌باشد. این روش هنوز استاندارد سازی نشده است و شرکت های مختلفی که بسته های نرم افزاری مخصوص سایت‌های تجارت الکترونیک درست کرده‌اند، هنوز با هم همخوانی ندارند. برای این کار شما باید نرم افزاری را روی سیستم خود نصب کنید که این کار خوشایند خیلی از افراد نیست، به همین دلیل روش پول نقد دیجیتالی زیاد همه گیر نشده است. اما این روش یک سری قابلیت های خوب دارد. ابتدا اینکه سیستم پشتیبانی بانکی برای این کار لازم نیست. در واقع پرداخت هایی که از این روش در سایت های تجارت الکترونیک انجام می‌گیرد همان لحظه کامل می‌شود. امتیاز دیگر این روش اینست که پول نقد الکترونیکی هزینه‌ای ندارد. بنابراین، این روش برای سایت‌های تجارت الکترونیکی که کالاهای کم قیمت می‌فروشند و حجم مبادله زیادی دارند مناسب می‌باشد.

امتیاز دیگر پول نقد دیجیتالی در مبادلات تجارت الکترونیک اینست که نام خریدار مجهول می‌ماند. هنگامی که شما کالایی با کارت اعتباری خود می‌خرید لازم است که حتما نام و آدرس خود را وارد کنید، اما پول نقد دیجیتالی اینطور نیست و اگر درست پیاده شود هیچ رده پایی از خود برای پیگیری باقی نمی‌گذارد. دو مهیاگر این سرویس برای سایت های تجارت الکترونیک DigiCash و CyberCash هستند.

 

 

پرداخت هنگام تحویل (Cash on delivery - COD)

در این روش که بسیار در شرایط فعلی مناسب کشورمان می‌باشد و تقریبا تمامی سایت‌هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند از این روش استفاده می‌کنند، هنگامی که مشتری در وب سایت خرید می‌کند، در هنگام فرایند پرداخت مشتری نام و تلفن و آدرس خود را در سایت تجارت الکترونیک می‌گذارد . کارمندان فروش سایت با شخص تماس می‌گیرند و در صورت درست بودن همه چیز، کالا را در محل خریدار تحویل می‌دهند و هزینه کالا را دریافت می‌کنند.

تهیه کننده : حمید خانزاده

شغل اولیه بعضی از افراد مشهور

نادر شاه افشار --- پوستین دوز

آبراهام لینکلن رئیس جمهور آمریکا --- هیزم شکن

موسولینی رهبر ایتالیا --- روزنامه نگار

آلبر کامو نویسنده فرانسوی --- معلم

ژرژ پومپیدو رئیس جمهور فرانسه --- کارمند بانک

محمدعلی جناح رئیس جمهور پاکستان --- وکیل داد گستری

والت دیسنی مبتکر کارتن --- پادو

یعقوب لیث صفاری --- مسگر

هیتلر پیشوای آلمان --- نقاش ساختمان

سون یات سن رهبر چین --- معلم

ارسکین کالدول نویسنده آمریکایی --- فوتبالیست

جورج واشنگتن رهبر آمریکا --- زارع

جک لندن نویسنده انگلیسی --- ملاح کشتی

ژاندارک قهرملن ملی فرانسه --- چوپان

لویی آمسترانگ سلطان جاز آمریکا --- واکسی

خروچف رهبر شوروی --- معدنچی

بیل گیتس --- پادو

بیل موری کمدین امریکایی --- دست فروش

سیلوستر استالونه ( راکی) --- جاروکش قفس شیرها

 

 

خاطراتی از خلبان ایرانی در امریکا

 

پوز یانکی را به خاک بمال عباس!
چند روزی بود که به همراه عباس از پایگاه لکلند واقع در شهر سن آنتونیوتکزاس فارغ التحصیل شده و برای پرواز با هواپیمای آموزشی T-41 به پایگاه ریس در شمال تکزاس آمده بودیم. در ورزشهای روزانه، می بایست ابتدا جلیقه هایی را با وزن نسبتاً زیادی به تن می کردیم و چندین دور با همان جلیقه ها به دور محوطه و یا پادگان می دویدیم. این کار جزء ورزشهای اجباری بود که زیر نظر یک درجه دار آمریکایی انجام می شد. پس از پایان این مرحله، دانشجویان می توانستند ورزش دلخواه خودشان را انتخاب کنند و عباس که والیبالیست خوبی بود با تعدادی از بچّه های ایرانی یک تیم والیبال تشکیل داده بودند. آن روزها بیشترین سرگرمی ما بازی والیبال بود.
باید بگویم که آمریکاییان در سالهای حدود 1349 (1970 میلادی) تقریباً با بازی والیبال بیگانه بودند و هنگام بازی مقررات آن را رعایت نمی کردند؛ به همین خاطر یک روز هنگامی که با چند نفر از دانشجویان آمریکایی مشغول بازی بودیم.، آبشارهای بی مورد و پاسهای بی موقع آنها همه ما را کلافه کرده بود. عباس به یکی از آنها یادآوری کرد که اگر می خواهید والیبال بازی کنید باید مقررات آن را رعایت کنید. یکی از دانشجویان آمریکایی از این سخن عباس آزرده خاطر شد و در حالی که بر خود می بالید با بی ادبی گفت: توی شترسوار می خواهی به ما والیبال یاد بدهی؟
او به عباس جسارت کرده بود؛ به همین خاطر دیگران خواستند تا پاسخ او را بدهند؛ ولی عباس مانع شد و روی به آن دانشجوی آمریکایی کرد و با متانت گفت: من حاضرم با شما مسابقه بدهم. من یک نفر در یک طرف زمین و شما هر چند نفر که می خواهید در طرف مقابل.
دانشجوی آمریکایی که از پیشنهاد عباس به خشم آمده بود، به ناچار پذیرفت.
دانشجویان آمریکایی می پنداشتند که هر چه تعداد نفراتشان بیشتر باشد، بهتر می توانند توپ را بگیرند؛ به همین خاطر در طرف مقابل عباس ده نفر قرار گرفتند. عباس نیز با لبخندی که همیشه بر لب داشت در طرف دیگر زمین محکم و با صلابت ایستاد.
بازی شروع شد. سرنوشت این بازی برای تمام بچه های ایرانی مهم بود؛ از این رو دانشجویان ایرانی عباس را تشویق می کردند و آمریکایی ها هم طرف خودشان را؛ ولی عباس با مهارتی که داشت پی در پی توپ ها را در زمین طرف مقابل می خواباند. آمریکایی ها در مانده شده بودند و نمی دانستند که چه بکنند. در حین برگزاری مسابقه، سر و صدایی که دانشجویان برپا کرده بودند کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه را متوجه بازی کرده بود و در نتیجه او نیز به زمین مسابقه آمد. در طول بازی از نگاه کلنل پیدا بود که مهارت، خونسردی و تکنیک عباس را زیر نظر دارد.
سرانجام در میان ناباوری آمریکایی ها، مسابقه با پیروزی عباس به پایان رسید. در این لحظه فرمانده پایگاه، که گویا از بازی خوب عباس تحت تأثیر قرار گرفته بود و شادمان به نظر می آمد، از عباس خواست تا در فرصتی مناسب به دفتر کارش برود.
چند روز بعد عباس از طرف فرمانده پایگاه به عنوان کاپیتان تیم والیبال پایگاه «ریس» انتخاب شد. با مسابقاتی که تیم والیبال پایگاه با چند تیم از شهر «لاواک» برگزار کرد، تیم والیبال پایگاه به مقام اول دست یافت و عباس به عنوان یک کاپیتان خوب و شایسته مورد علاقه فراوان کلنل «باکستر» قرار گرفته بود و بارها شنیدم که او عباس را «پسرم» صدا می کرد. (راوی: امیر خلبان روح الدین ابوطالبی)

پپسی نخور
در طول مدتی که من با عباس در آمریکا هم اتاق بودم، همه تفریح عباس در آمریکا در سه چیز خلاصه می شد : ورزش، عکاسی، و دیدن مناظر طبیعی. او همیشه روزانه دو وعده غذا می خورد ، صبحانه و شام.
هیچ وقت ندیدم که ظهرها ناهار بخورد . من فکر کنم عباس از این عمل ، دو هدف را دنبال می کرد ؛ یکی خودسازی و تزکیه نفس و دیگری صرفه جویی در مخارج و فرستادن پول برای دوستانش که بیشتر در جاهای دوردست کشور بودند. بعضی وقت ها عباس همراه شام، نوشابه می خورد ؛ اما نه نوشابه هایی مثل پپسی و .... که در آن زمان موجود بود ؛ بلکه او همیشه فانتای پرتقالی می خورد. چند بار به او گفتم که برای من پپسی بگیرد ، ولی دوباره می دیدم که فانتا خریده است .
یک بار به او اعتراض کردم که چرا پپسی نمی خری ؟ مگر چه فرقی می کند و از نظر قیمت که با فانتا تفاوتی ندارد ،آرام و متین گفت :« حالا نمی شود شما فانا بخورید؟»
گفتم:« خب ، عباس جان برای چه ؟» سرانجام با اصرار من آهسته گفت :« کارخانه پپسی متعلق اسرائیلی هاست ؛ به همین خاطر مراجع تقلید مصرف آن را تحریم کرده اند .»
به او خیره شدم و دانستم که او تا چه حد از شعور سیاسی بالایی برخوردار است و در دل به عمق نگرش او به مسایل ، آفرین گفتم . (راوی: خلبان آزاده امیر اکبر صیادبورانی)


حکایت آن نخ

 

مدت زمانی که عباس در «ریس» حضور داشت با علاقه فراوانی دوست یابی می کرد ، آنها را با معارف اسلامی آشنا می نمود و می کوشید تا در غربت از انحرافشان جلوگیری کند .
به یاد دارم که در ان سال ، به علت تراکم بیش از حد دانشجویان اعزامی از کشورهای مختلف ، اتاق هایی با مساحت تقریبی سی متر را به دو نفر اختصاص داده بودند . همسویی نظرات و تنهایی ، از علت های نزدیکی من با عباس بود ؛ به همین خاطر بیشتر وقت ها با او بودم.
یک روز هنگامی که برای مطالعه و تمرین درس ها به اتاق عباس رفتم ، در کمال شگفتی «نخی» را دیدم که به دو طرف دیوار نصب شده و مساحت اتاق را به دو نیم تقسیم کرده بود . نخ در ارتفاع متوسط بود ، به طوری که مجبور به خم شدن و گذر از نخ شدم . به شوخی گفتم : «عباس ! این چیه! چرا بند رخت را در اتاقت بسته ای؟»
او پرسش مرا با تعارف میوه، که همیشه در اتاقش برای میهمانان نگه می داشت ، بی پاسخ گذاشت.
بعدها دریافتم که هم اتاقی عباس جوانی بی بند وبار است و در طرف دیگر اتاق ، دقیقاً رو به روی عباس ، تعدادی عکس از هنرپیشه های زن و مرد آمریکایی چسبانده و چند نمونه از مشروبات خارجی را بر روی میزش قرار داده است .
با پرسش های پی در پی من، عباس توضیح داد که با هم اتاقی اش به توافق رسیده و از او خواهش کرده چون او مشروب می خورد لطفاً به این سوی خط نیاید؛ بدین ترتیب یک سوی اتاق متعلق به عباس بود و طرف دیگر به هم اتاقی اش اختصاص داشت و آن نخ هم مرز بین آن دو بود . روزها از پس یکدیگر می گذشت و من هفته ای یکی ، دو بار به اتاق عباس می رفتم و در همان محدوده او به تمرین درس های پروازی مشغول می شدم و هر روز می دیدم که به تدریج نخ به قسمت بالاتر دیوار نصب می شود؛ به طوری که دیگر به راحتی از زیر آن عبور می کردم .
یک روز که به اتاق عباس رفتم او خوشحال و شادمان بود و دریافتم که اثری از نخ نیست . علت را جویا شدم . عباس به سمت دیگر اتاق اشاره کرد. من با کمال شگفتی دیدم که عکس های هنر پیشه ها از دیوار برداشته شده بود و از بطری های مشروبات خارجی هم اثری نبود. عباس گفت : دیگر احتیاجی به نخ نیست ؛ چون دوستمان با ما یکی شده. (راوی: امیر خلبان روح الدین ابوطالبی)
بدو تا شیطان را جابگذاری!
در دوران تحصیل در آمریکا، روزی در بولتن خبری پایگاه «ریس» که هر هفته منتشر می شد، مطلبی نوشته شده بود که توجه همه را به خود جلب کرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت 2 بعد از نیمه شب می دود تا شیطان را از خودش دور کند.
من و بابایی هم اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم. او گفت: ـچند شب پیش بی خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع کردم به دویدن. از قضا کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه بر می گشتند. آنها با دیدن من شگفت زده شدند. کلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد. نزد او رفتم. او گفت: در این وقت شب برای چه می دوی؟ گفتم: خوابم نمی آمد خواستم کمی ورزش کنم تا خسته شوم. گویا توضیح من برای کلنل قانع کننده نبود. او اصرار کرد تا واقعیت را برایش بگویم. به او گفتم: مسایلی در اطراف من می گذرد که گاهی موجب می شود شیطان با وسوسه هایش مرا به گناه بکشاند و در دین ما توصیه شده که در چنین موقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم.
آن دو با شنیدن حرف من، تا دقایقی می خندیدند، زیرا با ذهنیتی که نسبت به مسایل جنسی داشتند نمی توانستند رفتار مرا درک کنند.»
(راوی: امیر اکبر صیاد بورانی)

عیدی سربازان
پنج یا شش روز به عید سال 1361 مانده بود . ساعت ده شب عباس به منزل ما آمد و مقداری طلا که شامل یک سینه ریز و تعدادی دستبند بود به من داد و گفت :« فردا به پول نیاز دارم ، اینها را بفروش»
گفتم :« اگر پول نیاز دارید ، بگویید تا از جایی تهیه کنم »
او در پاسخ گفت :« تو نگران این موضوع نباش . من قبلاً اینها را خریده ام و فعلاً نیازی به آنها نیست . در ضمن با خانواده ام هم صحبت کرده ام .»
من فردای آن روز به اصفهان رفتم . آنها را فروختم و برگشتم . بعدازظهر با ایشان تماس گرفتم و گفتم که کار انجام شد . او گفت که شب می آید و پول ها را می گیرد . عباس شب به منزل ما آمد و از من خواست تا برویم بیرون و کمی قدم بزنیم . من پول ها را با خود برداشتم و رفتیم بیرون . کمی که از منزل دور شدیم گفت :وضع مناسب نیست قیمت اجناس بالا رفت و حقوق کارمندان و کارگران پایین است و درآمدشان با خرجشان نمی خواند و.....
او حدود نیم ساعت صحبت کرد . آنگاه رو به من کرد و گفت:« شما کارمندها عیالوار هستید . خرجتان زیاد است ومن نمی دانم باید چه کار کنم » بعد از من پرسید :« این بسته اسکناس ها چقدری است ؟» گفتم: صد تومانی و پنجاه تومانی. پول ها را از من گرفت و بدون اینکه بشمارد ، بسته پول ها را باز کرد و از میان آنها یک بسته اسکناس پنجاه تومانی درآورد و به من داد و گفت :«این هم برای شما و خانواده ات . برو شب عیدی چیزی برایشان بخر.»
ابتدا قبول نکردم . بعد چون دیدم ناراحت شد ، پول را گرفتم و پس از خداحافظی ، خوشحال به خانه برگشتم .بعدها از یکی از دوستان شنیدم که همان شب پول ها را بین سربازان متأهل ، که قرار بود فردا برای مرخصی عید نزد زن و فرزندانشان بروند تقسیم کرده است .(راوی: سید جلیل مسعودیان)
دست خدا و سر عباس
عباس نمازش را بسیار با آرامش و خشوع می خواند. در بعضی وقتها که فراغت بیشتری داشت آیه «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را هفت بار با چشمانی اشکبار تکرار می کرد.
به یاد دارم از سن هشت سالگی روزه اش را به طور کامل می گرفت. او به قدری نسبت به ماه رمضان مقیّد و حساس بود که مسافرتها و مأموریتهایش را به گونه ای تنظیم می کرد تا کوچکترین لطمه ای به روزه اش وارد نشود. او همیشه نمازش را در اول وقت می خواند و ما را نیز به نماز اول وقت تشویق می کرد.
فراموش نمی کنم، آخرین بار که به خانه ما آمد، سخنانش دلنشین تر از روزهای قبل بود. از گفته های او در آن روز یکی این بود که: وقتی اذان صبح می شود، پس از اینکه وضو گرفتی، به طرف قبله بایست و بگو ای خدا! این دستت را بروی سر من بگذار و تا صبح فردا برندار.
به شوخی دلیل این کار را از او پرسیدم. او در پاسخ چنین گفت: اگر دست خدا روی سرمان باشد، شیطان هرگز نمی تواند ما را فریب دهد.
از آن روز تا به حال این گفته عباس بی اختیار در گوش من تکرار می شود. (راوی: اقدس بابایی)

 

دیدار در عرفات

سال 1366 که به مکه مشرف شدم ،‌عضو کاروانی بودم که قرار بود خلبان عباس بابایی هم با آن کاروان اعزام شود ؛ ولی ایشان نیامدند و شنیدم که به همسرشان گفته بودند:           
« بودن من در جبهه ثوابش از حج بیشتر است »          
در صحرای عرفات وقتی روحانی کاروان مشغول خواندن دعای روز عرفه بود و حجاج می‌گریستند ، من یک لحظه نگاهم به گوشه سمت راست چادر محل استقرارمان افتاد . ناگهان دیدم بابایی که با لباس احرام در حال گریستن است . ازخود پرسیدم که ایشان کی تشریف آورده‌اند ؟! کی محرم شده‌اند و خودشان را به عرفات رسانده‌اند . در این فکر بودم که نکند اشتباه کرده باشم . خواستم مطمئن شوم . دوباره نگاهم را به همان گوشه چادر انداختم تا ایشان را ببینم ولی این بار جای او را خالی دیدم .
این موضوع را به هیچ کس نگفتم ؛ چون می‌پنداشتم اشتباه کرده‌ام .
وقتی مناسک در عرفات و منا تمام شد و به مکه برگشتم ، از شهادت تیمسار بابایی با خبر شدم .در روز سوم شهادت ایشان ، در کاروان ما مجلس بزرگداشتی بر پا شد و در آنجا از زبان روحانی کاروان شنیدم که غیر از من تیمسار دادپی هم بابایی را درمکه دیده بود . همه دریافتیم که رتبه و مقام شهید بابایی باعث شده بود تا خداوند فرشته‌ای را به شکل آن شهید ، مأمور کند تا به نیابت از او مناسک حج را به جا آورد .           
در 15/5/1366 در حالی که قرار بود به همراه همسرش در مراسم حج حضور داشته باشد در سن 37سالگی در حین یک عملیات برون مرزی به شهادت رسید.

 

تولید علم و جنبش نرم افزاری از دیدگاه مقام معظم رهبری

 

علم، وسیله اقتدار در دنیای امروز است، باید علم را به دست آوریم

ما در همه ی امور احتیاج داریم که ارتقاء علمی پیدا کنیم؛ باید ارتقاء علمی پیدا کنیم. اگر ما ارتقاء علمی در جامعه پیدا نکردیم، بلاشک فردای کشور دچار مشکلات بزرگی است. بدیهی است آنچه را که دنیای مادی به دست آورده است، به کمک علم به دست آورده است.

رسیدن به اهداف بزرگ، جز با کسب علم امکان پذیر نیست       
باید تولید علم در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، به صورت امری مقدس و عبادت تلقی شود
تولید علم یعنی رفتن از راه هایی که به نظر، راه های نارفته است. البته این به آن معنا نیست که ما راه هایی را که دیگران رفته اند، نرویم و به تجربه های دیگران بی اعتنایی کنیم؛ بلکه به این معنا است که به فکر باشیم. در این دنیای عظیم و در این طبیعت بزرگ، ناشناخته های فراوانی وجود دارد که دانش پیشرفته ی امروز هنوز به آن ها دست نیافته است. ناشناخته ها بسیار فراوان است و به گمان زیاد به مراتب بیشتر از چیزهایی است که بشر تاکنون به آن ها دست یافته است. باید دقت کنیم، فکر کنیم و به دنبال کشف ناشناخته ها باشیم. باید همان استعدادی را که گفته شد و بنده هم می دانم مغز و فکر ایرانی آن را دارد، به کار بیندازیم. راه های میان بر را پیدا کنیم و از بدعت و نوآوری در وادی علم، بیمناک نباشیم. این حرکت باید در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی ما به صورت انگیزه ای عام، امری مقدس و یک عبادت تلقی شود. همه ی رشته های علوم باید به این صورت دربیاید. ما باید این جرأت را داشته باشیم که فکر کنیم می توانیم نوآوری کنیم.

دانشگاه ها باید به صورت عملی، به علم اهمیت بدهند

دانشگاه ها باید به علم اهمیت بدهند. اهمیت دادن، فقط یک امر قلبی نیست؛ عمل لازم دارد. این عمل، مقدمات و برنامه ریزی و اهتمام شدید لازم دارد. مایه گذاشتن از وقت و امکانات دانشگاه برای هر کار غیر علمی، به طور طبیعی از این اهتمام علمی خواهد کاست. حالا یک وقت آن کار، لازم و در حد ضرورت است، مانعی ندارد؛ اما افراد در آن کارها، به گرایش علمی و حرکت علمی و سازندگی و به دنبالش بالندگی علمی که ما به آن نیاز داریم، لطمه خواهد زد.

نواندیشی و نوآوری علمی در تمام رشته ها، یکی از وظایف مهم دانشگاه ها است

یکی از وظایف مهم دانشگاه ها عبارت است از نواندیشی علمی. مسئله تحجر، فقط بلای محیط های دینی و افکار دینی نیست؛ در همه ی محیط ها، تحجر، ایستایی و پابند بودن به جزمی گرایی هایی که بر انسان تحمیل شده بدون این که منطق درستی به دنبالش باشد یک بلاست. آنچه برای یک محیط علمی و دانشگاهی وظیفه ی آرمانی محسوب می شود، این است که در زمینه ی مسائل علمی، نواندیش باشد؛ معنای واقعی تولید علم این است. تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه ی اول اهمیت است. این را من از این جهت می گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نواندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کل محیط علمی هم هست.

 

 


90/7/20::: 12:39 ع