سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی با مردم، نیمی از عقل است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

صفحات اختصاصی
 
امور مالی و شهریه آموزش و امتحانات تماس با دانشگاه پژوهش و فرهنگی اخبار دانشگاه چه خبر در شهر شهدای آغاجاری مسابقه فجر انقلاب تصاویرآغاجاری برنامه کلاسی 90-91 آبادانی روستاها - آب و خاک برنامه کلاسی 90-91 نرم افزار - فناوری اطلاعات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع برنامه کلاسی 90-91 حسابداری-بازرگانی-صنعتی برنامه کلاسی 90-91 مترجمی زبان انگلیسی برنامه دروس فارسی و زبان عمومی 90-91 نشریه انجمن علمی مهندسی نرم افزار دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی حسابداری دانشگاه پیام نور آغاجاری نشریه انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور آغا نشریه انجمن علمی مدیریت آب و خاک دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مدیریت آبادانی روستاها دانشگاه پی نشریه انجمن علمی مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور آغ نشریه انجمن علمی مترجمی زبان دانشگاه پیام نور آغاج نشریه انجمن علمی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور نشریه انجمن علمی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه پیا برنامه کلاسی 90-91 رشته الهیات برنامه کلاسی 90-91 مدیریت اجرایی - مهندسی صنایع حذف و اضافه برنامه کلاسی استاد برومندزاده برنامه میانترم تعدادی از دروس تعیین شده
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :11
کل بازدید :135543
تعداد کل یاداشته ها : 62
103/2/8
6:38 ص
موسیقی

بنام خدا

با سلام . با سلام خدا بر همه مشتاقان و عاشقانش و برهمه عزیزانی که با جان خود که تنها سرمایه الهی انها در این دنیای خاکی بود ، با اگاهی و علم به عمل انرا با شهادت خود در راه اعتلای اسلام محمدی و آزادگی و استقلال و استقرار جمهوری اسلامی و دفاع از ان در برابر هجمه فیزیکی و القایی دشمن ، تقدیم به درگاه حق نمودند. سلام خدا بر همه عزیزانی که پیرو احکام الهی بوده و پیروان مشتاقان ان عاشقان راه حق و حقیقت هستند. با اجازه عزیزانم میخواهم چند کلمه از شهرمان آغاجاری بگویم. آغاجاری گرچه از نظر جغرافیایی نقطه ای کوچک در سرزمین پهناورمان است، اما از نگاه تاریخ، بسان نقطه ای بسیار نورانی برفراز نقشه صنعتی ایران و جهان می درخشد.فعالیت اکتشاف نفت در منطقه آغاجاری با حفر چاه شماره در سال ‌1317 آغاز شد و این میدان نفتی به تنهایی سال‌ ها عمده‌ترین تولید کننده نفت سبک ایران بوده است و تولید آن در سال ‌1346 چند بار از مرز یک میلیون بشکه در روز نیز فراتر رفت. خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری اعلام کرد تا سال 1388 بیش از 244 میلیون بشکه نفت در آغاجاری تولید شد. بدلیل قدیمی بودن چاه های های نفتی آغاجاری، برای فعال کردن این میدان نفتی،  طبق برنامه دولت خدمتگزار دکتر احمدی نژاد،  در حال حاضر بین 18 تا 20 میلیون متر مکعب گاز به میدان نفتی آغاجاری تزریق می شود که با افزایش ظرفیت تزریق گاز به این میدان نفتی بمیزان 56  میلیون متر مکعب، برداشت نفت از میدان آغاجاری از 150 هزار بشکه به 200 هزار بشکه در روزخواهد رسید.  در حال حاضر، ظرفیت تولید نفت خام کشور 3 میلیون و 10 هزار بشکه است. از نکات تاسف بار در ارائه امارها، ذکر نام امیدیه به جای آغاجاری است. بعنوان مثال روزنامه ابتکار در تاریخ 26 خرداد  1388 اعلام میکند که میدان نفتی آغاجاری که در سال 1315 کشف و تولید از آن در سال 1317 آغاز شده با مساحت 38 هزار و 850 هکتار و ذخیره نفت در جای اولیه حدود 27میلیارد بشکه در حوزه شهرستان امیدیه استان خوزستان واقع است.186 حلقه چاه در این میدان حفاری شده که از این تعداد 61 حلقه چاه تولیدی است. من کاملا یاد دارم زمانی که آغاجاری بعنوان دومین شهر نفتی در کنار مسجدسلیمان قرار داشت، از امیدیه اثری نبود. تنها یک محله ای بود بنام پاچه کوه که موجودیت ان بدلیل وجود یک کارخانه تولید گچ بود. آغاجاری قبل از امیدیه سابقه شهریت و مدنیت داشت. مسجد جامع آغاجاری قدیمی ترین اثر تاریخی این شهر است. مردم آغاجاری در نهضت ملی کردن نفت و خروج این سرمایه ملی از چنگ شرکت نفت ایران و انگلیس نقش تاثیر گذاری داشتند. علیرغم تحرکات احزاب چپ انگلیسی - روسی در این منطقه ، بافت مذهبی مردم این شهر هرگز اجازه آلوده شدن ساختار کارگری این منطقه به این تحرکات را نداد. من برگزاری پرشکوه ایام محرم و ایام پربرکت ماه رمضان را یاد دارم. این شهر با این پیکر کوچک ضربت خورده از بی مهری زمان ، در طول تاریخ حیات هفتاد و چهار ساله خود از سال 1315 تاکنون منتی گران بر دولتهای پیشین و دولت فعلی دارد چرا که این شهر از نظر درامد نفتی و از نظر درجه خلوص ارادت مردمش به اسلام همیشه حرف اول را زده و میزند. جایگاه آغاجاری، جایگاه یک شهرستان است. آغاجاری در سه شاخص عمده، مقام دار در ایران وجهان است:  تدین مردمش، تولید نفتش و گرمای معروف 55 درجه ان در تابستان!

 هدایت اشتری لرکی

 


89/11/30::: 9:34 ص
نظر()
  
  

امام حسن عسکری (علیه ‌السلام) می فرماید :

خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوقَهُما شَئٌ: الإیمانُ بِاللّهِ وَنَفْعُ الإخْوانِ.

دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران.


  
  

قابل توجه کلیه دانشجویان محترم :

 جهت انتخاب واحد نیمسال دوم 90-89 از تاریخ 18/11/89 می توانید با ورود به سیستم گلستان و دریافت تاریخ و ساعت ثبت نام، نسبت به انتخاب دروس نیمسال دوم اقدام فرمایید


89/11/19::: 6:30 ص
نظر()
  
  

   چگونه باید مهر و محبت دیگران را کسب کنیم؟

از روایات به دست می‌آید که رعایت اموری چند، موجب جلب محبت دیگران است؛ از جمله:

    1 ـ خوش‌اخلاقی

«حسن خلق» و برخورد شایسته، کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر می‌کند. از امام صادق(ع) پرسیدند: حد و مرز اخلاق نیک چیست؟ فرمود: اخلاقت را نرم کنی، کلامت را پاکیزه سازی و با چهره‌ای گشاده با برادران دینی‌ات روبه‌رو شوی. 

گشاده‌رویی، از بارزترین صفات رسول خدا(ص) بود که سهمی عمده در جذب مردم به اسلام و شیفتگی آنان به حضرت داشت. خداوند درباره این خصلت مردمی پیامبر(ص) می‌فرماید: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک؛ به دلیل رحمت الهی بود که برای مردم نرم شدی.اگر تندخو و خشن و سخت‌دل بودی، از دور تو پراکنده می‌شدند». در ادامه آیه می‌فرماید: پس، از آنان در گذر، برایشان استغفار کن و در کار با آنان مشورت نما.

«عفو»، «استغفار» و «مشورت»، نمونه‌های دیگری از حسن خلق و رفتار مردم‌دارانه است، چرا که این کار، اعتماد به مردم و به حساب آوردن آنان است و آنان را جذب می‌کند.

  2 ـ عفو و گذشت

کینه‌توزی و لجاجت، ویژه روح‌های حقیر و همت‌های پایین است. برعکس، آنان که نظری بلند و روحی بزرگ دارند، پوزش‌ها را می‌پذیرند، از خطاهای دیگران چشم می‌پوشند و از حق شخصی خویش درمی‌گذرند. بلند نظری انسان، عامل محبت و جلب دل‌های دیگران است. برای خود انسان نیز نوعی لذت روحی دارد. گفته‌اند: «در عفو، لذتی است که در انتقام نیست.»

عفو و گذشت و چشم‌پوشی و نادیده گرفتن لغزش‌های دیگران، بذرهای جلب محبت است و دیگران را خوش‌بین، وفادار و با محبت نگاه می‌دارد.

امام سجاد(ع) در دعای بلند «مکارم الاخلاق»، از خداوند این‌گونه طلب می‌کند:

«خداوندا!... مرا ثابت‌قدم و استوار بدار تا با ناخالصان و دغل‌ها، خیرخواهانه برخورد کنم و هر کس از من دوری گزید، من به او نیکی کنم و به کسی که مرا محروم کرده، بذل و عطا کنم و با کسی که با من قطع رابطه کرده، بپیوندم. کسی که غیبت مرا کرده است، به خوبی یاد کنم. توفیقم ده که نیکی را سپاس‌گزار باشم، از بدی، چشم پوشم و درگذرم.» 

این‌ها گوهرهای تاب‌ناکی در شیوه‌های معاشرت است. گفتن این‌ها در زبان، آسان است، اما عمل به آن‌ها، بسیار سنگین است، جز از همت‌های والا و روحیه‌های زیبا برنمی‌آید و باید توفیقش را از خدا طلبید.

3 ـ بخشش و محبت

انسان بنده احسان است. به هر کس نیکی کنی، او را رام و مطیع‌خویش می‌سازی. به هر کس محبت و لطف کنی، قلعه دلش را فتح کرده‌ای. به قول سعدی:

                   بنده حلقه به گوش ، ار ننوازی ، برود                      

 لطف کن لطف، که بیگانه شود حلقه به گوش

این تعلیم حضرت رسول(ص) است که: «ای مردم! می‌دانم که نمی‌توانید با اموالتان همه را راضی کنید، ولی با چهره باز و گشاده‌رویی و خوش‌اخلاقی، می‌توانید.» 

سخن مولایمان حضرت امیر(ع) چنین است: «بالایثار یسترق الاحرار؛ آزادمردان، با ایثار، بنده و غلام می‌شوند». البته بنده و غلام خوبی‌ها و کرامت‌های اخلاقی. این هم گام دیگری در جذب دل‌ها و ایجاد الفت‌ها و تحکیم رابطه‌های عاطفی در جامعه بشری است. «عند تواتر البرّ و الاحسان یتعبّد الحرّ؛ احسان زیاد باعث می‌شود که آزادگان بنده انسان شود.»

4 ـ تواضع و خاکساری

افتادگی و تواضع، یکی دیگر از راه‌های جلب محبت است. افراد متواضع می‌توانند مردم را پروانه‌وار دور شمع وجود خود جمع کنند.

تکبر، پشت انسان را خالی می‌کند. مردم، از پیرامون افراد مغرور و متکبر و خودخواه، پراکنده می‌شوند. برعکس، تواضع، مردم را به محبت و عنایت و حمایت می‌کشاند.

امام علی(ع) فرموده است:

سه چیز موجب محبت دیگران می‌شود: «الدین و التواضع والسخاء؛   ین‌داری، فروتنی و بخشندگی.»

مغروران و خود بزرگ‌بینان، هرگز نمی‌توانند با جمعی کار کنند و حمایت آنان را همواره همراه خود داشته باشند. اگر هم چند صباحی مردم در پی آنان باشند، به تدریج رهایشان می‌کنند. مگر این‌که منافع مادی و اجتماعی در گرو وابستگی به آنان باشد.

5 ـ حوصله و تحمل

«سعه صدر»، وسعت نظر و ظرفیت لازم داشتن، از نمونه‌های دیگر «مردم‌داری» است. گاهی افراد، بی‌حوصله‌اند، از جایی و چیزی ناراحتی دارند، یا ضرر و آسیبی دیده‌اند، یا تحت فشار و گرفتاری‌اند، توقع‌هایشان بالاست، عصبانی می‌شوند، حرف تند می‌زنند و... آن‌که تحمل تندی‌ها و بداخلاقی‌ها را در «مکتب صبر»، تمرین و تجربه کرده باشد، می‌تواند در ارتباط با مردم، به خدمت خویش و حضور کریمانه در کنارشان ادامه دهد. تحمل و مقاومت، از کوره در نرفتن، بردباری نشاندادن، خشمگین نشدن، از آثار این «ظرفیت» است. کسی که از این ویژگی‌اخلاقی برخوردار باشد، از یاری و حمایت دیگران هم برخوردار خواهد بود. باز بشنویم از کلام امیرالمؤمنین(ع) که فرمود:

«بالحلم تکثر الانصار».  نیز این کلام نورانی حضرت: «بالاحتمال و الحلم یکون لک الناس انصارا و اعوانا». هر دو سخن، معنای

مشابه دارد؛ یعنی در سایه حلم و بردباری و تحمل است که یاوران زیاد می‌شوند و مردم، پشتیبان و حامی تو می‌گردند.

این خصلت، به ویژه برای کسانی که با مردم در تماس و ارتباط بیش‌تری‌اند و در معرض مراجعات، طرح سؤال‌ها، نیازها، توقعات و مشکلاتند، ضروری‌تر و از مهم‌ترین صفات شایسته برای مسئولان‌است.

6 ـ تفقّد و رسیدگی

غالب مردم، به ویژه گرفتاران و دردمندان، نیازمند احوال‌پرسی، رسیدگی، سرکشی و در یک کلمه تفقّدند. گاهی یک سلام و احوال‌پرسی، شادابی روح و نشاط زندگی فراوانی (برای هر دو طرف) پدید می‌آورد. گاهی نوشتن یک نامه یا تلفن کردن به یک آشنا و فامیل، محبت‌ها و صفاهای بسیاری ایجاد می‌کند. گاهی سر زدن به همسایه و عیادت یک بیمار و شرکت در یک مجلس ختم یا عروسی، مبدأ بسیاری از دوستی‌های ماندگار می‌شود. دید و بازدیدهای خانوادگی، دل‌ها و زندگی‌ها را به هم مربوط می‌کند. پرسیدن گرفتاری‌ها و مشکلات دیگران و تلاش در حل و رفع آن‌ها، دل‌ها را به وی جلب می‌کند.

با مردم زیستن، با همسایه‌ها و هم‌شهری‌ها و همکاران و معاشران و هم‌نوعان جوش خوردن، انس گرفتن، در رنج و راحتی دیگران شریک شدن، فاصله‌ها را با دیگران کوتاه کردن، قطع رابطه‌ها را به «آشتی» بدل کردن، اختلاف‌ها و کدورت‌ها را زدودن و... این‌ها همه «عمل صالح» است و خداوند چنین نیکوکارانی را دوست می‌دارد.

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

«مردم‌داری»، اخلاق زیبنده مسلمانی است که می‌خواهد از الگوهای دینی و ارزش های مکتبی الهام بگیرد و «زندگی

اسلامی» داشته باشد. باید با «عمل»، دیگران را جذب کرد، نه با «حرف»!      

  "نشریه معارف اسلامی ش 77"

* * *


89/11/18::: 8:25 ص
نظر()
  
  

 ما سال های زیادی بادوران رژیم سلطنت ودیکتاتورپهلوی فاصله نداریم و خیلی ها تقویم های آریامهری را دیده اند ولی برای اینکه جوانان و نوجوانان با فرهنگ منحط آن دوران آشنا شوند و بدانند که در نگاه رژیم گذشته چه چیزی دارای اهمیت و ارزش است ، قسمتی ازآن تقویم را ورق می زنیم.

7 فروردین جشن زادروز شاهدخت لیلا،

4 اردیبهشت سال روز تاجگذاری رضاشاه کبیر،

 16 اردبیهشت زادروز علیاحضرت ملکه مادر،

 8 اردیبهشت زادروز والاحضرت شاهپور علیرضا پهلوی،

 25 اردیبهشت زادروز والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی،

 4 مرداد سالروز درگذشت رضاشاه، 28 مرداد سالروز رستاخیز ملی،

 25 شهریور سال روز آغاز سلطنت شاهنشاه آریامهر،

 9 مهر زادروز والاحضرت عبدالرضا،

 20 مهر سال روز جشنهای دوهزار و پانصدمین سال بنیانگذاری شاهنشاهی ایران،

 22 مهر زادروز علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران!،

 4 آبان سالروز میلاد اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر!، سالروز تاجگذاری، زادروز والاحضرت اشرف (سه جشن  در یک روز!)

 5 آبان زادروز والاحضرت شهناز پهلوی، ? آبان زادروز والاحضرت شمس،

 8 آبان زادروز والاحضرت محمودرضا،

 29 آذر سالروز ازدواج فرخنده شاهنشاه و علیاحضرت فرح!،

 17 دی سالروز اعطای حقوق اجتماعی به زنان،

 6 بهمن سالروز انقلاب شاه و ملت، 15 بهمن روز شکرگزاری به مناسبت رفع خطر از شاهنشاه،

 3 اسفند روز رضاشاه کبیر (کودتای 1299)،

 8 اسفند روز اعطای حقوق سیاسی به زنان وسیله شاهنشاه آریامهر،

 21 اسفند زادروز والاحضرت فرحناز،

 24 اسفند زادروز اعلیحضرت رضاشاه (روز پدر).

 البته این روزها اختصاصی خاندان پهلوی و غالباً مربوط به تولد آنها بود اما روزهایی که اقدامات مهمی انجام داده بودند، روزی که شاهنشاه لژیون خدمتگزاران بشر را طرح کرد! روزی که وزارت فرهنگ کشورها به ایران آمدند! روزی که شاهنشاه آذربایجان را فتح کرد! روزی که جنازة رضاشاه به ایران آورده شد! روزی که شاهنشاه حزب رستاخیز را تأسیس کرد. همه سوژه هایی بود که روزنامه ها مقالات خاص و تبریک نامه ها داشتند. و مهمتر، روزهایی چون روز پدر، روز مادر، روز پرستار، روز ارتش، روز جذامیها و... هم وسیله تبلیغات برای تحکیم رژیم سلطنت شده بود!!!


89/11/17::: 9:57 ص
نظر()
  
  

مشهد الرضا

نشانه های عاقل
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برای عاقل، نشانه های دهگانه ای بیان می کند که می توان از آن جایگاه و ارزش عقل را نیز به دست آورد. آن حضرت(ع) می فرماید: عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد:
1- از او امید خیر باشد.
2- از بدی او در امان باشند.
3- خیر اندک دیگری را بسیار شمارد.
4- خیر بسیار خود را اندک شمارد.
5- هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود.
6-در عمر خود از دانش طلبی خسته نشود.
7- فقر در راه خدایش از توانگری محبوبتر باشد.
8- خواری در راه خدایش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد.
9- گمنامی را از پرنامی خواهانتر باشد.
10- سپس فرمود: دهمی چیست دهمی؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود: احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.

 

ونیز فرمودند: دوستی با مردم، نیمی از عقل است. (تحف العقول، ص.443)

ویژگی های مومن
امام رضا(ع) در عبارتی کوتاه به سه ویژگی برجسته مومن اشاره می کند که اگر این سه ویژگی در شخصی وجود نداشته باشد، نمی تواند مدعی ایمان باشد. آن حضرت(ع) می فرماید:
مومن، مومن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش.
اما سنت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،
اما سنت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، اما سنت امامش صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.  (اصول کافی، ج3، ص 339 و تحف العقول، ص442).

علامات فهم و فقه
امام رضا(ع) در این باره می فرماید: از نشانه های فقه و فهم دین، حلم و علم است و خاموشی دری از درهای حکمت است. خاموشی و سکوت، دوستی آور و راهنمای هر کار خیری است.
(اصول کافی، ج4، ص445).

ادخال سرور
آن حضرت(ع) می فرماید: بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مومن، نزد خداوند بزرگ نیست.
(بحارالانوار، ج78، ص347).
وفرمود: هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد
. (اصول کافی، ج3، ص268)

بهترین بندگان                                                                                                         

  از امام رضا(ع) درباره بهترین بندگان سوال شد. فرمود: آنان که هرگاه نیکی کنند خوشحال شوند و هرگاه بدی کنند آمرزش خواهند و هرگاه عطا شوند شکرگزارند و هرگاه بلا بینند صبر کنند و هرگاه خشم کنند درگذرند. (تحف العقول، ص 445).
از آن حضرت(ع) است که فرمود: تزاوروا تحابوا و تصافحوا و لا تحاشموا؛ به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.
       
 (بحارالانوار، ج 78، ص347). 

 

 

 

 


89/11/14::: 1:56 ع
نظر()
  
  

مدینة النبی

 سوک محمّد ص

بار دگر، یاد تو زد آتش به جانم             جا دارد از اندوه این درد

گر جاى اشک، از دیدگانم، خون چکانم             اى سوره عشق‏

اى آیه مهر  اى چشمه نور

اى اختر تابنده، اى یاد معطّر                 اى برترین و آخرین پیغام آور

اى پا نهاده بر بلنداهاى افلاک                  اى همنشین بینوا بر بستر خاک‏

رفتى ولى ما را به دست غم سپردى           اى خوب ... اى پاک

در روزهاى تیره و شبرنگ «بطحا»           در ظلمت کور کویر جاهلیت‏

مشعل به کف، درد آشنا، ره مى‏گشودى      در اوج خشم و کینه دیرین «یثرب  »

در سینه‏ها بذر محبّت مى‏فشاندى         پاک و مبرا بودى از هر لغزش و عیب‏

  (حجت الاسلام جواد محدثى  )

باور کنیم سکّه به نام محمّد (ص) است‏ 

باور کنیم، رجعت سرخ ستاره را             میعاد دستبرد  شگفتى دوباره را

باور کنیم، رویش سبز جوانه را             ابهام مرد خیز غبار کرانه را

باور کنیم، ملک خدا را که سرمد است             باور کنیم، سکّه به نام محمّد (ص) است‏

  (محمد على معلم  )

روز نوحه قرآن‏

ماتم جهانسوز خاتم النبیّین است             یا که آخرین روز صادر نخستین است‏

روز نوحه قرآن در مصیبتِ طاها است             روز ناله فرقان از فراق یاسین است‏

خاطرى نباشد شاد، در قلمرو ایجاد             آه و ناله و فریاد در محیط تکوین است‏

کعبه را سزد امروز رو نهد به ویرانى             زانکه چشم زمزم را سیل اشک خونین است‏

صبح آفرینش را شام تار باز آمد             تیره اهل بینش را، دیده جهان بین است‏

رایت شریعت را، نوبت نگونساریست             روز غربت اسلام، روز وحشت دین است‏

شاهدِ حقیقت را، هر دو چشم حق بین خفت             آه بانوى کبرى، همچو شمع بالین است‏

هادى طریقت را زندگى به سر آمد             گمرهان امّت را سینه‏اى پر از کین است‏

شاهباز وحدت را بند غم به گردن شد             کَرکَسِ طبیعت را دست و پنجه رنگین است‏

شد هماى فرّخ فرّ، بسته بال و بى شهپر             عرصه جهان یکسر، صید گاه شاهین است‏

خاتم سلیمان را اهرمن به جادو برد             مسند سلیمانى مرکز شیاطین است‏

شب ز غم نگیرد خواب، چشم نرگس شاداب             لیک چشم هر خارى شب به خواب نوشین است‏

پشت آسمان شد خم، زیر بار این ماتم             چشم ابر شد پر نم در مصیبت خاتم‏

 

  (محمد حسین غروى اصفهانى- کمپانى  )

اى از نفس تو صبح زاده‏

اى از بر سدره شاهراهت             و اى قبه عرش تکیه گاهت‏

اى طاق نهم رواق بالا             بشکسته از گوشه کلاهت‏

هم عقل دویده در رکابت             هم شرع خزیده در پناهت‏

اى چرخ کبود ژنده دلقى             در گردن پیر خانقاهت‏

مه، طاسک گردن سمندت             شب، طره پرچم سیاهت‏

جبریل مقیم آستانت             افلاک حریم بارگاهت‏

چرخ ارچه رفیع، خاک پایت             عقل ارچه بزرگ، طفل راهت‏

خورده است خدا ز روى تعظیم             سوگند به روى همچو ماهت‏

ایزد که رقیب جان خرد کرد             نام تو ردیف نام خود کرد

اى نام تو دستگیر آدم             و اى خلق تو پایمرد عالم‏

فراش درت کلیم عمران             چاووش رهت مسیح مریم‏

از نام محمّدیت میمى             حلقه شده این بلند طارم‏

تو در عدم و گرفته قدرت             اقطاع وجود زیر خاتم‏

در خدمتت انبیا مشرف             وز حرمتت آدمى مکرّم‏

از امر مبارک تو رفته             هم بر سر حرفت خود آدم‏

نابوده به وقت خلوت تو             نه عرش و، نه جبرئیل محرم‏

نایافته عزّ التفاتى             پیش تو زمین و آسمان هم‏

کونین نواله‏اى ز جودت             افلاک طفیلى وجودت‏

روح اللّه با تو خر سوارى             روح القدست رکابدارى‏

از مطبخ تو سپهر دودى             وز موکب تو زمین غبارى‏

در شرح رموز غیب گویت             بر ساخته عقل کار و بارى‏

عفوتَ ز گناه، عذر خواهى             جودت ز سئوال، شرمسارى‏

این کیسه هر نیازمندى             و آن عدّت هر گناهکارى‏

بر بوى شفاعت تو مانده است             ابلیس چنان امیدوارى‏

آرى، چه شود اگر بشوید             لطف تو گلیم خاکسارى؟

بى خردگى است ناامیدى             در عهد چو تو بزرگوارى‏

آنجا که ز تو نواله پیچند             هفت و شش و پنج و چار هیچند

اى مسند تو وراى افلاک             صدر تو و خاک توده حاشاک

  (جمال الدین عبد الرزاق اصفهانى  )

...........................................................................................  .

 


89/11/13::: 8:12 ص
نظر()
  
  
 

دهه فجر

فاصله شب تاریک حکومت طاغوت، تا صبح روشن فجر صادق انقلاب،ده روز خدایی بود، شبهایش همه شب قدر، آری ... «دهه فجر»

پس از آن ده روز، سپیده «روشن جمهوری اسلامی » دمید.

«کلمه الله » بر فراز زمان جای گرفت و آن روز بزرگ، یکی دیگراز «ایام الله » ماندگار تاریخ شد.

کاخ هایی که به قیمت ویرانی کوخ ها برپا شده بود، به دست کوخ نشینان سقوط کرد و محشری عظیم از اراده مومنان مصمم و مشیت تحول آفرین خدا پدید آمد. دیو گریخته بود که فرشته در آمد.

امام، در پیام خدایی اش و با دم مسیحایی اش در شهیدآباد «بهشت زهرا» ، در «صور انقلاب » دمید و مردم را در عرصات حق و محشرنهضت، جان بخشید.

آن ده روز فجر آفرین، از ده قرن هم پربارتر بود و 22 بهمن،اوج آن موج های خونین و موج آن شطهای خروشان بود.

باری... «صبح صادق » انقلاب بود و فجر ایمان از مشرق مکتب سرزده بود که به «نماز عشق » ایستادیم. با وضویی از خون دههاهزار شهید، برسجاده صدق نشستیم و پیشانی اخلاص بر مهر تعبدنهادیم و دل به «ولایت » سپردیم.

همین که خواستیم ذکر استقلال و آزادی بر «زبان انقلاب » جاری کنیم، شیاطین سربرداشتند و تیغ کینه برکشیدند و بذر فتنه کاشتند. «ناکثین » ، سوار بر «جمل قدرت طلبی » ، در بصره بی بصری فتنه به پا کردند. «قاسطین » ، دیگر بار «صفین » راپدید آوردند و صف حق و باطل برابر هم ایستاد و «مارقین » نیزدر «نهروان خیانت » از پشت خنجر زدند. بازرگانان، تهیدست ازبازار برگشتند و کالای «آزادی » شان قلابی از آب در آمد و روی دستشان بادکرد. شیادان و مزدورانی که سنگ «توده » و «خلق »

را به سینه می زدند، به دست همان توده و خلق، سنگسار شدند ونفاقشان علنی و مشتشان باز شد.

در این همه سال که برما گذشته است، «فجر پیروزی » با «شب کین توزی » درگیربوده و حق و باطل، هنوز هم به نوعی دیگر دربرابرهم صف آراسته اند. در این سالهای پرفراز و نشیب، با همه وجود، غربت حسین(ع)و مظلومیت علی(ع)را حس کردیم و میدان احد ومعرکه صفین و صحنه کربلا بارها برایمان تکرار شد.

با نفاق و کفر جنگیدیم و احزاب مهاجم را تا آن سوی «خندق پیروزی » عقب راندیم. پرچم شرق و غرب را از بام تزویر به زیرکشیدیم. و... دراوج قدرت، از پشت خنجر خوردیم و در نهایت تنهایی و مظلومیت، تنها خدای یکتا دلمان را گرم و عزم ما راجزم می کرد و به آینده امیدوارمان می ساخت.

در تمامی این مراحل، پیرو مرادما، همچون نوح، کشتیبان انقلاب در امواج توطئه ها بود و با بصیرتی الهی «راه » می نمود و برای «رهروان » از میان آن همه خطرها «معبر» می گشود.

دردمندانه به سوک امام امت(ره)نشستیم و پس از آن پیر، بامولای جدیدمان پیمان ولایت بستیم، ولی دشمن، جبهه جدیدی بر ضدانقلا گشود که رهبر انقلاب، از آن با «شبیخون فرهنگی » یاد کرد.

افعی های خفته در لابه لای جراید ومجلات، به نیش زدن و سمپاشی پرداختند.

محور عملیات دراین نبرد، مدرسه ها، خانه ها مطبوعات، فیلم ها،جشنواره ها، ماهواره و انترنت، القاءات برخی استادان دردانشگاه، نشر و پخش رمان های مبتذل وخانمان سوز، اشاعه بی دینی وسکولاریسم، قداست زدایی از مقدسات و توهین به باورهای دینی این امت بود. می خواستند عناصر فراری و مرده و فسیل شده را دوباره زنده کنند و ابوسفیان های کین توز را به صحنه آورند.

حادثه های تلخی داشتیم. و فراز و فرودهای شگفت، عبرت آموز وروشنگر بر این امت شهید داده گذاشت.

اینک، ماییم و «انقلاب اسلامی » ، که یادگار امام راحل است.

ماییم و رهبری که درخروش و خلوص و درایت و صلابت، «خلف صالح » امام امت است.

ماییم و نسلی پویا، که هم «آماج فتنه ها» ست و هم «ذخیره انقلاب.»

ماییم و یک جهان دشمن، که در قالب «نظامهای استکباری » شکل گرفته است.

ماییم و یک جهان دوست، که در مبارزات ضد استکباری و حق طبانه ملتهای مظلوم، متجلی است و همه چشم به «ام القری ایران »

دوخته اند و تشنه معارف ناب مکتب اهل بیت علیهم السلام اند.

ماییم و جنگ فرهنگها در عصرحاضر و تلاش گسترده «وهابیت آمریکایی » بر ضد «اسلام ناب محمدی » .

ماییم و جبهه های متعدد گشوده در برابر انقلاب، در ابعادسیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی، که این مرحله، بیش از گذشته،«بصیرت » و «هوشیاری » و «آمادگی » و «پیام رسانی » و«تبیین » می طلبد.

ما امروز هم، گرفتار مشکل «صدا» درجهان شلوغی هستیم که دروغهای نشسته برامواج صوتی و تصویری، عرصه را بر تابش و جلوه حق، تنگ ساخته است.

چشم و گوش انقلاب، باید بسیار تیزبین تر و حساس تر باشد، تاهم فتنه ها را در قالب های جدیدش بشناسد و هم دروغ ها، تحریف ها،شایعات و غوغا افکنی هاو فتنه انگیزی ها، فرزندان انقلاب را از «جلوه ناب دین » غافل نسازد.

اگر ما پیمان نشکنیم و عوض نشویم، نه بیم شکست انقلاب هست، نه خوف سست شدن بنیان های آن.

رسالت رساندن این نهضت به «عصرحضور» و سپردن آن به دست «خورشید عصر غیبت » ، بر دوش ماست.

جبهه انقلاب و پیمان بستگان با آرمان دهه فجر، باید بیش ازاین «تلاش و تحرک و همبستگی نشان دهند.»

والسلام

 

پدیدآورنده: جواد محدثی


89/11/11::: 4:52 ع
نظر()
  
  
همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران
نفس‏های فرعون مصر به شماره افتاد .

 

 همزمان با فرارسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنبش مردمی جمعه خشم در مصر به ثمر رسید و علی رغم اعلام حکومت نظامی در شهرهای مختلف مصر، حمله مردم مصر به دفتر حزب حاکم در قاهره و ساختمان‎های وزارت خارجه رادیو و تلویزیون مصر سبب شد تا حسنی مبارک در تلویزیون دولتی مصر حضور یافته و در سخنانی انفعالی با اعلام انحلال کابینه، زمینه را برای سقوط حکومت سی ساله خود فراهم کند.

به گزارش رجانیوز، در حالیکه  درگیری‎های روز جمعه در مصر بیش از 30 کشته برجای گذاشته است، برخی از نظامیان در برخی شهرهای مصر از سرکوب مردم سرباز زده‎اند. این در حالی است که مردم قاهره و اسکندریه با شکستن حکومت نظامی به خیابان‎ها ریخته و به دفتر حزب حاکم، ساختمان وزارت خارجه و ساختمان رادیو و تلویزیون مصر حمله ور شده‎اند.

در همین حال حسنی مبارک در نطقی تلویزیونی با اشاره به اینکه در دوره حکومت وی اصول دموکراسی و آزادی بیان حاکم بوده است، تعهد کرد که در ادامه به اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اهتمام خواهد ورزید. وی در عین حال کابینه فعلی را منحل اعلام کرد.

این در حالی است که منابع خبری از احتمال استعفای مبارک در ساعات آینده و فرار به کشور عربستان سعودی خبر داده‎اند.

در همین حال با توجه به غلبه تفکر اخوان المسلمین در هدایت اعتراضات مردمی در مصر که شبیه ترین تفکر سنی مذهبان به تفکر انقلاب اسلامی و اعتقاد به سیاست دینی است، رسانه های غربی از جمله روزنامه های امریکایی از احتمال تبدیل انقلاب مصر به انقلابی اسلامی و احتمال اتحاد این کشور در آینده با ایران بشدت ابراز نگرانی کرده اند. این در حالی است که دولت حسنی مبارک نقشی جدی در بستن تنها گذرگاه زمینی ورود به نوار غزه را داشته است که باعث تنگ شدن محاصره اقتصادی بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی در سال‎های اخیر بوده است.

در همین حال، غرب نیز با ورود البرادعی به مصر در تلاش است تا از وی چهره‎ای انقلابی و رهبر جریان اعتراضی مردمی به نمایش بگذارد تا بتواند به نحوی انقلاب اسلامی مصر را به سمت تشکیل حکومتی سکولار سوق دهد، چنانکه رسانه‎های غربی با تمرکز ویژه بر اقدامات البرادعی تمام تحرکات وی را به صورت گسترده‎ای پوشش می‎دهند. این در حالی است که جریان اخوان المسلمین نیز در انتخابات اخیر مصر که با تقلب گسترده دولتی به نتیجه ای نرسید، از البرادعی به عنوان نامزد مورد نظر خود در انتخابات مصر حمایت کرده بود.

به نظر می‎رسد موج انقلاب اسلامی ایران در آستانه سی و سه سالگی به مصر رسیده و می رود تا اصلی ترین متحد اسرائیل در منطقه خاورمیانه را به یکی از جدی ترین دشمنان وی تبدیل کرده و یک حکومت دینی سنی را در منطقه شکل دهد. امری که با اقدام مبارک در انحلال کابینه تسهیل شده است.


  
  

عهدی شکسته نشودواگر شکست،شما مسبب آن نباشید

همان گونه باشید که می گویید

باور کنید، عامل سعادت یا شقاوت هر کس ،رفتارو تفکر خود اوست

دنیا را با تمام زیبایی هایش ببینید

اگر از کسی رنجیده اید، با خود او صحبت کنید، نه پشت سر او

 آن گونه رفتار کنید که گرفتار عذاب وجدان نشوید

با پیدا کردن دوستان جدید، دوستان قدیمی را هم حفظ کنید   

 قدردان لطف دیگران باشید و بارفتار و گفتارتان آن هارااز محبت پشیمان نکنید

 به هر چیز آنقدر بها بدهید که استحقاقش را دارد

همان گونه رفتار کنید که از دیگران انتظار دارید


89/11/9::: 9:52 ع
نظر()
  
  
   1   2   3      >